Kleuranalyse – Ultiem communicatieadvies voor ondernemers en creatieve bedrijven

Oh ok, maar ik blijf sowieso zwart dragen. Roze? Nee joh, dan word ik een soort cheerleader. Ik hoor het me nog zeggen. Vriendin, ondernemer en oud-collega Sanne gaf me een kleuranalyse in ruil voor webteksten voor haar nieuwe site. 

Categorie: Columns & Blogs
Volg de Kleurstylist op Instagram

Op dat moment had ik nog niet half door hoe groot de impact van een kleuranalyse kon zijn. En al helemaal niet hoe goed het aansluit bij mijn werk als copywriter en communicatieadviseur.

Ik kreeg mijn analyse in 2014. Binnen een paar maanden was al het zwart uit mijn kast verdwenen. Sanne had me een vaardigheid geleerd. Actief zien wat het dragen van bepaalde kleuren voor me doet. Hoeveel frisser en fruitiger ik eruitzie als ik bepaalde tinten draag. Hoeveel meer ik in harmonie ben als ik de kleuren van mijn kleurtype draag.

Toen ontstond de frustratie. Als ik hier enthousiast over vertelde, gingen mensen vragen stellen. Wat denk je dat ik voor kleurtype ben? Is dit mijn kleur denk je? Ik herkende mijn eigen type wel, maar moest de andere types de antwoorden schuldig blijven. Dus besloot ik de opleiding tot kleurstylist te gaan doen.

Van particulier naar zakelijk

Afgelopen twee jaar heb ik tientallen particulieren voorzien van een diagnose. Gedurende die periode werd me steeds duidelijker hoe goed mijn kennis hierover aansluit bij mijn werk als copywriter en communicatieadviseur. Vandaar nu de stap van voornamelijk particuliere klanten naar groter bereik via zakelijke klanten.

Als maker kun je je kennis over kleurtypes direct inzetten bij briefen van reclamebureaus, fotografen, artdirectors, modellenbureaus, vormgevers … Welke kleuren kunnen mensen die een product moeten verkopen het beste dragen? Welke modellen kies je voor het verkopen van bepaalde kledingstukken? Welke briefing geef je mee aan stylisten? Wil je dat modellen kracht uitstralen of juist kwetsbaarheid? En wat wil je dat je eigen team uitstraalt?

Psychologen
De ultieme impact van de kleuranalyse ervaarde ik een paar jaar geleden toen ik meerdere therapeuten van het Helen Dowling Instituut een analyse gaf. Zij waren het zich nooit zo bewust geweest, maar tijdens de analyse viel bij allemaal het kwartje. Waar anders dan in pittige therapiesessies wil je tegenover iemand zitten die rust uitstraalt? Dat betekent niet dat ze allemaal zachte tinten moeten dragen. Het betekent dat ze moeten dragen wat bij hun kleurtype past. Een therapeut vertelde dat ze weleens van een cliënt had gehoord dat ze was afgeleid door het shirtje dat ze droeg. De therapeut was een zomertype. Het hoge contrast van het shirtje was veel te heftig voor haar. Logisch dus dat het de cliënt opviel. De therapeut besefte toen dat veel meer cliënten hier last van moeten hebben gehad, bewust of onbewust. Het shirtje verdween uit haar garderobe.

Ondernemers
Als ondernemer verkoop jouw kennis en kunde, maar vaak ook jezelf. Klanten kiezen voor jou als mens. Niet voor jou als bureau. Dus is het ultiem belangrijk dat jij harmonie en energie uitstraal. Als het plaatje klopt, geeft dat vertrouwen.

Investeer

Een kleuranalyse is een investering in een vaardigheid. Een nieuwe manier van kijken. Een investering in je jezelf, je team, je aarde, je werk, je klanten … Hou me in de gaten via Instagram of bel me gewoon meteen op 06 18882315 om een afspraak te maken.

Alles wat ik nodig heb is een paar vierkante meter, een stoel en een kop goede koffie. De rest neem ik zelf mee. Een plek met daglicht heeft mijn voorkeur, maar ik kan eventueel daglichtlampen meenemen. In een dag of dagdeel (afhankelijk van de grootte van je team) weten jullie allemaal wat je kleurtype is en hoe je de kennis over kleurtypes privé en zakelijk in kunt zetten.

Volg de Kleurstylist op Instagram

"Charlotte laat duidelijk zien wat werkt en wat niet en - heel fijn - ze laat ook zien waarom dat zo is. Ze is gepassioneerd, enthousiast en ze weet waar ze het over heeft."
Irina Verwer, yogadocent en schrijver